pomôžme handikepovaným

Metodický pokyn k zavedeniu profesie asistent učiteľa

 

 

 

 

 

 

 

 

Metodické pokyny

Smernica 19-2006.htm

MP184-2003.htm

MP c CD2004.htm

domov

ideme ďalej

 

 

Metodický pokyn k zavedeniu profesie asistent učiteľa

pri výchove a vzdelávaní detí a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v predškolských zariadeniach, v základných školách

a v špeciálnych základných  školách

č. 184/2003 - 095

vydaný Ministerstvom školstva Slovenskej republiky dňa 6. decembra 2003

 

Ministerstvo školstva Slovenskej republiky v záujme zjednotenia zavedenia profesie asistent učiteľa pri výchove a vzdelávaní detí a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v predškolských zariadeniach, v základných školách a v špeciálnych základných  školách podľa § 28 ods. 3, § 50 ods. 1 a  § 50b   zákona č. 29/1984 Zb. o sústave  základných a stredných škôl (školský zákon) v znení neskorších predpisov v súlade s § 11 ods. 2 písm. a) zákona NR SR č. 222/1996 Z. z. o organizácii miestnej štátnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov vydáva tento metodický pokyn. 

 

 Čl. 1

 

Asistent učiteľa  pri výchove a vzdelávaní detí a žiakov

so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami

 

1.    Riaditeľ materskej školy, špeciálnej materskej školy, základnej školy, špeciálnej základnej školy a základnej školy pre žiakov s príslušným druhom      postihnutia môže po súhlase zriaďovateľa školy alebo predškolského zariadenia ustanoviť profesiu asistent učiteľa, ktorý sa podieľa na utváraní podmienok nevyhnutných na prekonávanie najmä zdravotných a sociálnych bariér jedného dieťaťa, resp. viacerých detí (ďalej len dieťa) alebo jedného žiaka, resp. viacerých žiakov (ďalej len žiak) so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami pri zabezpečovaní výchovno-vzdelávacieho procesu.

2.     Asistenta učiteľa je možné ustanoviť v takých triedach školy, ktoré navštevuje dieťa alebo žiak so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, pri výchove a vzdelávaní ktorého vzhľadom na jeho stupeň a mieru postihnutia bez prítomnosti asistenta učiteľa nie je možné garantovať bezpečnosť a ochranu zdravia tohto žiaka, prípadne ostatných žiakov triedy a taktiež prekonávanie bariér, pre žiaka neprekonateľných z dôvodu jeho zdravotného postihnutia.

3.      Zavedenie  profesie asistent učiteľa pri výchove a vzdelávaní detí a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami nie je viazané na počet detí alebo žiakov s postihnutím, ale na závažnosť postihnutia. 

4.       O súhlas na zavedenie profesie asistent učiteľa požiada riaditeľ školy alebo predškolského zariadenia svojho zriaďovateľa. 

Žiadosť obsahuje najmä:

a)      názov a adresu školy, predškolského zariadenia,

b)      vecné zdôvodnenie žiadosti, obsahujúce aj druh a mieru zdravotného postihnutia dieťaťa alebo žiaka,

c)      dosiahnuté vzdelanie kandidáta na pracovné miesto asistent učiteľa a jeho odbornú a pedagogickú spôsobilosť,

d)       návrh na zaradenie asistenta učiteľa do platovej triedy podľa osobitného predpisu.

5.        Podmienky, ktoré musí asistent učiteľa spĺňať:

a)       spôsobilosť na právne úkony,

b)       vek nad 18 rokov,

c)      odborná spôsobilosť a pedagogická spôsobilosť podľa § 50b ods. (2) a ods. (3) zákona č. 29/1984 Zb.,

d)      ovládanie štátneho jazyka,

e)       zdravotná spôsobilosť,

f)       bezúhonnosť.

Čl. 2

 

Základné pracovné povinnosti asistenta učiteľa

 

         Asistent učiteľa pomáha prekonávať zdravotné alebo sociálne bariéry dieťaťa a žiaka, jeho náplň práce určuje riaditeľ školy.

         Hlavnými činnosťami sú:

 

1.      Vo výchovno-vzdelávacom procese:

a)    bezprostredná spolupráca s učiteľom v triede a s pedagogickými zamestnancami školy,

b)    uľahčovanie adaptácie dieťaťa so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami na prostredie školy alebo predškolského zariadenia a pomáhanie pri prekonávaní  bariér, ktoré plynú zo zdravotného postihnutia dieťaťa alebo žiaka,

c)    spoluorganizovanie činnosti dieťaťa alebo žiaka počas výchovno-vzdelávacieho procesu v súlade s pokynmi učiteľa,

d)    vykonávanie pedagogického dozoru počas prestávok zameraného na deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami,

e)    pomáhanie pri príprave učebných pomôcok.

 

2.       Vo voľnočasových aktivitách spolupracovať pri akciách:

          a)    organizovaných školou,

          b)    predškolským zariadením: priame vedenie alebo napomáhanie pri činnostiach voľno časových aktivít (speváckych, hudobných, tanečných, 

                  výtvarných, dramatických a iných), návšteva historických a kultúrnych pamiatok, spoločenské aktivity, športové podujatia a podobne.

 

3.        V spolupráci s rodinou:

a)         komunikácia s rodičmi (zákonnými zástupcami) dieťaťa alebo žiaka o procese výchovy a vzdelávania

b)     oboznamovanie sa so zdravotným stavom dieťaťa alebo žiaka a s jeho rodinným prostredím.

 

4.       V oblasti  vzdelávacích aktivít

          a)  účasť na vzdelávacích  podujatiach určených pre asistentov  učiteľa organizovaných školami

          b)  alebo inými inštitúciami akreditovanými na túto činnosť.

 

 

Účinnosť

 

Tento metodický pokyn nadobúda účinnosť 1. januára 2004.

 

 

Martin Fronc, v. r.

                                                                                                   minister školstva

                                                                                                Slovenskej republiky

 

 

                                                                                           

Aktualizované: 06.05.2007

                                                                                                                ©