Smernica
č. 19/2006-R |
|||
|
Smernica
č. 19/2006-R
|
č. CD -2006-483/989-1:910 |
Minister školstva Slovenskej republiky vydáva na úpravu postupu pri poskytnutí finančných prostriedkov zriaďovateľom základných škôl a špeciálnych základných škôl na mzdy a odvody do poistných fondov asistentov učiteľa túto smernicu:
(1) Táto smernica upravuje
poskytnutie finančných prostriedkov na mzdy a odvody do poistných fondov asistentov učiteľa
v základnej škole alebo v základnej škole s materskou školou v zriaďovateľskej pôsobnosti obce, cirkvi alebo náboženskej spoločnosti, inej právnickej osoby alebo fyzickej osoby (ďalej len „neštátny zriaďovateľ“)[1]) alebo krajského školského úradu,[2])
v spojenej škole, ktorej organizačnou zložkou je základná škola alebo špeciálna základná škola v zriaďovateľskej pôsobnosti obce, vyššieho územného celku,[3]) neštátneho zriaďovateľa alebo krajského školského úradu,[4])
v špeciálnej základnej škole alebo v špeciálnej základnej škole internátnej (ďalej len „špeciálna základná škola“) v zriaďovateľskej pôsobnosti neštátneho zriaďovateľa alebo krajského školského úradu,
postup zriaďovateľa školy pri predkladaní žiadosti o poskytnutie finančných prostriedkov na mzdy a odvody do poistných fondov asistentov učiteľa (ďalej len „žiadosť“) a krajského školského úradu pri ich spracovaní,
postup Ministerstva školstva Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) pri rozpise finančných prostriedkov na mzdy a odvody do poistných fondov asistentov učiteľa na jednotlivé krajské školské úrady,
postup krajského školského úradu pri poskytnutí finančných prostriedkov na mzdy a odvody do poistných fondov asistentov učiteľa zriaďovateľovi školy.
(2) Poskytnutie finančných prostriedkov na mzdy a odvody do poistných fondov asistentov učiteľa patrí medzi špecifiká.[5])
Na účely tejto smernice sa
asistentom učiteľa pedagogický zamestnanec, ktorý vykonáva výchovno-vzdelávací proces v školách a podieľa sa na utváraní podmienok nevyhnutných na prekonávanie najmä jazykových, zdravotných a sociálnych bariér dieťaťa pri zabezpečovaní výchovno-vzdelávacieho procesu,[6])
žiakom so zdravotnými bariérami žiak so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, pri výchove a vzdelávaní ktorého vzhľadom na stupeň a mieru postihnutia bez prítomnosti asistenta učiteľa nie je možné zabezpečiť bezpečnosť a ochranu zdravia takéhoto žiaka, prípadne ostatných žiakov triedy, a taktiež prekonávanie bariér pre žiaka neprekonateľných z dôvodu jeho zdravotného postihnutia,
žiakom s jazykovými a sociálnymi bariérami žiak zo sociálne znevýhodneného prostredia, pri výchove a vzdelávaní ktorého sa asistent učiteľa podieľa na utváraní podmienok nevyhnutných na prekonávanie najmä jazykových a sociálnych bariér žiaka pri zabezpečovaní výchovno-vzdelávacieho procesu. K žiakom s jazykovými a sociálnymi bariérami patria žiaci, ktorí
sú v hmotnej núdzi[7]) a žijú v segregovaných osídleniach,
žijú v nevyhovujúcom domácom prostredí vrátane hygienických podmienok a zvýšeného počtu obyvateľov na obytnú plochu s absenciou možnosti domácej prípravy na vyučovanie,
majú nízku komunikačnú schopnosť alebo neovládajú vyučovací jazyk školy,
sú v hmotnej núdzi a neboli zaškolení v predškolskom zariadení,
sú v hmotnej núdzi a ich rodičia nezískali základné vzdelanie poskytované základnou školou.
(1) Zavedenie profesie asistent učiteľa pri výchove a vzdelávaní žiakov základnej školy alebo špeciálnej základnej školy (ďalej len „škola“) so zdravotnými bariérami nie je viazané na počet žiakov s postihnutím v triede, resp. v skupine, ale na závažnosť ich postihnutia.
(2) Zavedenie profesie asistent učiteľa pri výchove a vzdelávaní žiakov školy s jazykovými a sociálnymi bariérami je viazané na triedy, ktoré navštevuje viac ako 5 takýchto žiakov. Odporúčaný počet žiakov na jedného asistenta je 20.
(1) Škola vypracuje podklady k žiadosti pre zriaďovateľa školy podľa prílohy č. 1 k tejto smernici.
(2) Zriaďovateľ školy na účel podľa článku 1 ods. 1 vypracuje žiadosť na základe podkladov od škôl podľa prílohy č. 2 k tejto smernici za všetky školy vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti. Žiadosť na nový školský rok predkladá zriaďovateľ školy v písomnej forme krajskému školskému úradu do 31. mája príslušného kalendárneho roka.
(3) Krajský školský úrad si môže v prípade potreby vyžiadať od zriaďovateľa školy a od škôl vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti, ktorí žiadosť podľa odsekov 1 a 2 predkladali, ďalšie údaje potrebné na zhodnotenie žiadosti.
(4) Ak žiadosť napriek upozorneniu krajského školského úradu nebude obsahovať všetky náležitosti podľa prílohy č. 2 k tejto smernici alebo zriaďovateľ školy nepodá žiadosť v stanovenom termíne, krajský školský úrad nebude žiadosť akceptovať.
(5) Krajský školský úrad po posúdení opodstatnenosti jednotlivých žiadostí v súlade s článkom 2 a 3 ich zoradí podľa naliehavosti do dvoch poradovníkov
osobitne podľa závažnosti prekonávania zdravotných bariér žiakov pri zabezpečovaní výchovno-vzdelávacieho procesu,
osobitne podľa závažnosti prekonávania jazykových a sociálnych bariér žiakov pri zabezpečovaní výchovno-vzdelávacieho procesu.
(6) Krajský školský úrad pri zostavovaní poradovníka podľa odseku 5 písm. a) zohľadní
skutočnosť, či asistent učiteľa bol financovaný v predchádzajúcom školskom roku v príslušnej škole,
druh a stupeň postihnutia žiaka/žiakov,
bariéry, ktoré žiak/žiaci nedokážu prekonať z dôvodu zdravotného postihnutia,
dôsledky prítomnosti zdravotne postihnutého žiaka bez prítomnosti asistenta učiteľa na výchovno-vzdelávací proces a na ostatných žiakov triedy,
ohrozenie bezpečnosti a ochrany zdravia týchto žiakov, prípadne ostatných žiakov triedy.
(7) Krajský školský úrad pri zostavovaní poradovníka podľa odseku 5 písm. b) zohľadní
skutočnosť, či asistent učiteľa bol financovaný v predchádzajúcom školskom roku v príslušnej škole,
nevyhnutnosť prítomnosti asistenta učiteľa vzhľadom na počet žiakov s jazykovými a sociálnymi bariérami v škole,
percentuálne zastúpenie žiakov školy žijúcich v segregovaných osídleniach, resp. v nevyhovujúcom domácom prostredí vrátane hygienických podmienok a zvýšeného počtu obyvateľov na obytnú plochu s absenciou možností domácej prípravy na vyučovanie k celkovému počtu žiakov,
percentuálne zastúpenie týchto žiakov v jednotlivých triedach,
dôsledky prítomnosti týchto žiakov v triede na vzdelávanie ostatných žiakov triedy bez prítomnosti asistenta učiteľa.
(1) V závislosti od disponibilných zdrojov finančných prostriedkov a platového zaradenia asistenta učiteľa stanoví ministerstvo normatív osobných nákladov na asistenta učiteľa.
(2) Ministerstvo na začiatku kalendárneho roka určí počet asistentov učiteľa pre bežný školský rok a počet asistentov učiteľa pre nový školský rok.
(3) Počet asistentov učiteľa pre bežný školský rok je rovnaký ako počet asistentov učiteľa, ktorý bol schválený v septembri predchádzajúceho kalendárneho roka.
(4) Celkový počet asistentov učiteľa na príslušný školský rok sa rozpíše so zohľadnením celkového počtu žiadostí na
asistentov učiteľa na prekonávanie zdravotných bariér žiakov pri zabezpečovaní výchovno-vzdelávacieho procesu,
asistentov učiteľa na prekonávanie jazykových a sociálnych bariér žiakov pri zabezpečovaní výchovno-vzdelávacieho procesu.
(5) Celkový počet asistentov učiteľa na prekonávanie zdravotných, jazykových a sociálnych bariér žiakov pri zabezpečovaní výchovno-vzdelávacieho procesu sa rozpíše na jednotlivé krajské školské úrady so zohľadnením počtu žiadostí.
(6) Ministerstvo rozpíše pre jednotlivé krajské školské úrady na začiatku kalendárneho roka finančné prostriedky ako súčin počtu asistentov učiteľa na bežný školský rok a dvoch tretín normatívu osobných nákladov na jedného asistenta učiteľa.
(7) Ministerstvo rozpíše pre jednotlivé krajské školské úrady do 15. júla príslušného kalendárneho roka finančné prostriedky na nový školský rok ako súčin počtu asistentov učiteľa na nový školský rok a jednej tretiny normatívu osobných nákladov na jedného asistenta učiteľa.
(1) Krajský školský úrad rozpíše ministerstvom odsúhlasený počet asistentov učiteľa jednotlivým zriaďovateľom škôl na základe poradovníkov žiadateľov o asistentov učiteľa na prekonávanie zdravotných bariér žiakov a asistentov učiteľa na prekonávanie jazykových a sociálnych bariér žiakov pri zabezpečovaní výchovno-vzdelávacieho procesu, ktoré si vypracoval podľa článku 4 ods. 5.
(2) Výška príspevku na financovanie miezd a odvodov asistentov učiteľa pre jednotlivých zriaďovateľov škôl oznámi krajský školský úrad zriaďovateľovi školy.
(3) Ak sa pracovný pomer asistenta učiteľa uzatvára na časť školského roka alebo na čiastočný úväzok, finančné prostriedky sa pridelia pomernou časťou vychádzajúc z normatívne určeného objemu na jedného asistenta učiteľa.
(4) Ak asistent učiteľa predčasne skončí činnosť, zriaďovateľ vráti nevyčerpanú časť finančných prostriedkov krajskému školskému úradu, ktorý ju pridelí ďalšiemu zriaďovateľovi školy v rovnakom type poradovníka podľa článku 4 ods. 5.
(1) Finančné prostriedky, ktoré boli poskytnuté zriaďovateľom škôl na mzdy a odvody do poistných fondov pre asistentov učiteľa, podliehajú zúčtovaniu. Zúčtovanie sa uskutočňuje prostredníctvom krajských školských úradov.
(2) Zriaďovateľ školy predloží zúčtovanie poskytnutých finančných prostriedkov na mzdy a odvody do poistných fondov asistentov učiteľa v kalendárnom roku krajskému školskému úradu najneskôr do 15. decembra podľa prílohy č. 3 k tejto smernici.
(3) Ak asistent učiteľa skončí činnosť v škole pred uplynutím obdobia, na ktoré boli poskytnuté finančné prostriedky, zriaďovateľ školy predloží krajskému školskému úradu zúčtovanie poskytnutých finančných prostriedkov v termíne do 10 dní od skončenia jeho činnosti.
(4) Skutočné čerpanie finančných prostriedkov na mzdy a odvody do poistných fondov asistentov učiteľa za kalendárny rok uvedie zriaďovateľ aj v správe o hospodárení.
Táto smernica nadobúda účinnosť 1. septembra 2006.
m i n i s t e r |
[1]) § 19 ods. 2 písm. d) a e) zákona č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
[2]) § 10 ods. 7 zákona č. 596/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov.
[3]) § 20 ods. 7 zákona č. 596/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov.
[4]) § 20 ods. 1 zákona č. 596/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov.
[5]) § 4 ods. 13 zákona č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov.
§ 6 písm. b) nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 2/2004 z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu pre základné školy, stredné školy, strediská praktického vyučovania, základné umelecké školy a školské zariadenia v znení neskorších predpisov.
[6]) § 50b zákona č. 29/1984 Zb. o sústave základných a stredných škôl (školský zákon) v znení neskorších predpisov.
[7]) Zákon č. 599/2003 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi v znení neskorších predpisov.
Aktualizované: 06.05.2007